Bakłażan

Bakłażan

Włącz do jadłospisu wartościowe warzywa.

Bakłażan, inaczej zwany oberżyną lub gruszką miłosną, należy do warzyw psiankowatych. Jego intensywny, fioletowy kolor jest uwarunkowany naturalnym barwnikiem występujących w jego skórce. Barwniki te to antocyjany o udowodnionym działaniu prozdrowotnym.

  • Obecne w bakłażanie antocyjany chronią przed chorobami układu krążenia, zmniejszają stan zapalny organizmu i wzmacniają naczynia krwionośne, dzięki czemu stają się mocne i elastyczne. Te przeciwutleniacze chronią także nasze oczy przed starzeniem się, a skórę przed występowaniem nowotworów oraz szkodliwym promieniowaniem UV.
  • Jest bardzo niskokalorycznym warzywem (ma około 20 kcal w 100 g), jego głównym składnikiem jest woda. Oprócz tego dostarcza sporej dawki błonnika pokarmowego, który usprawnia pracę przewodu pokarmowego i dodatkowo chroni przed miażdżycą.
  • Jest źródłem ważnych minerałów: wapnia, potasu, fosforu a także żelaza. Niedobór potasu skutkuje bólami głowy, puchnięciem stóp, dłoni, rozdrażnieniem oraz problemami ze snem. Żelazo jest odpowiedzialne za dostarczenie tlenu do wszystkich komórek organizmu, a także za tworzenie czerwonych krwinek (zapobiega anemii – niedokrwistości).