Brokuł

Brokuł

Zielony bukiet witamin i minerałów

Brokuły należą do warzyw z rodziny kapustowatych, których profilaktyczne i lecznicze działanie w chorobach nowotworowych zostało dokładnie przebadane i udokumentowane. Brokuły uznawane są za jedne ze zdrowszych elementów naszej diety. Dlatego warto po nie sięgać kilka razy w tygodniu. Jeśli jednak borykasz się z nieunormowaną niedoczynnością tarczycy lub innymi dolegliwościami, gdzie poziom hormonu TSH jest mocno podwyższony sięgaj po ugotowane brokuły nie częściej niż raz w tygodniu. 

  • gotuj brokuły bez przykrycia w niewielkiej ilości wody lub na parze, najsmaczniejsze są ugotowane lub upieczone na półtwardo. Brokuły mogą również stanowić bazę wyciskanych, zielonych soków, np. w połączeniu z grejpfrutem i bananem. W tych formach zachowają najwięcej cennych wartości odżywczych.
  • brokuły są bogatym źródłem glukozynolanów - związków azotowych charakteryzujących się silnym działaniem przeciwnowotworowym. Glukozynolany nie tylko chronią nasze DNA przed uszkodzeniem wskutek działania wolnych rodników i związków rakotwórczych, ale także wspomagają degradację komórek zmienionych już nowotworowo. Brokuły powinny więc znaleźć się w diecie zarówno przeciwnowotworowej jak i w diecie osób z występującym nowotworem. 
  • brokuły dostarczają także innych związków przeciwnowotworowych do których zaliczamy    polifenole (zwłaszcza kempferol i kwercetynę), karotenoidy oraz sulforafanu. Dodatkowo są dobrym źródłem wapnia i fosforu, odpowiedzialnych za prawidłową budowę kości, a także potasu, magnezu i żelaza, odpowiedzialnych m.in za odpowiednie funkcjonowanie układu nerwowego.