Lista zakupów0

Jabłka

Jabłka

Źródło błonnika , witaminy C oraz flawonoidów

Popularne angielskie powiedzenie mówi: „one apple a day keeps the doctor away” – jedno jabłko dziennie ochroni cię przed wizytą u lekarza. Dobra sława jabłek wynika z ich wartości odżywczych. Zawierają nie tylko witaminę C, zdrowe węglowodany, pektyny i inne frakcje błonnika, ale także związki antyoksydacyjne – fenole i antocyjany.

  • Czy jabłka lepiej jeść ze skórką czy bez? Za nie obieraniem jabłek przemawia fakt, iż w ich skórce jest najwięcej pektyn (frakcji błonnika pokarmowego) – wiążą metale ciężkie (ołów, kobalt) w postaci nierozpuszczalnych soli, które są usuwane z organizmu. W skórce jest też najwięcej witamin i składników mineralnych, m.in. tych o właściwościach antyutleniających (chronią organizm przed wolnymi rodnikami). Środki ochrony roślin i syntetyczne woski obecne na skórce mogą zostać częściowo usunięte poprzez dokładne mycie owoców i warzyw.
  • Jabłka ułatwiają przyswajanie wapnia przez organizm, dzięki czemu wzmacniają zęby, włosy i paznokcie. Gryzienie twardego jabłka służy także dziąsłom jednak, wbrew obiegowej opinii, nie wolno jeść jabłek po umyciu zębów, ponieważ zawarty w nich cukier sprzyja rozwojowi próchnicy. 
  • Ciekawą właściwością jabłek jest przyspieszanie dojrzewania innych owoców i warzyw. Połóż twarde, niedojrzałe awokado obok jabłek, a po kilku dniach będzie miękkie i dojrzałe. To wszystko za sprawą wydzielanego przez jabłka etanolu.