Kolendra

Kolendra

Idealna na układ trawienny 

Kolendra ma intensywny zapach i smak. W daniach z powodzeniem może zastąpić natkę pietruszki. Dodawana jest zazwyczaj do potraw orientalnych, ale warto nią również urozmaicić nasze tradycyjne dania typu kapuśniak, gołąbki czy klopsiki. Pasuje zarówno do mięs jak i ryb, można ją również dorzucać do zup rosołowych.

  • Napar z nasion kolendry zalanych gorącą wodą, z dodatkiem cytryny i miodu ma właściwości lecznicze – łagodzi wzdęcia i gazy, działa również antyzapalnie i przeciwgrzybiczo.
  • Dzięki obecności chlorofilu (zielonego barwnika) wspomaga czynności układu trawiennego (głównie żołądka i wątroby), a także oddechowego. Z uwagi na właściwości wspomagające pracę przewodu pokarmowego warto ją dodawać do dań ciężej strawnych np. dań z kapustą czy nasionami warzyw strączkowych (soczewicy, grochu i fasoli).
  • Liście kolendry bogate są w polifenole oraz witaminę A, która działa ochronnie na narząd wzroku oraz na naszą skórę. Polifenole natomiast to silne antyoksydanty. Ich funkcjonowanie jest szeroko poznane, wpływają przede wszystkim profilaktycznie na komórki naszego ciała, zapobiegając powstawaniu chorób nowotworowych.