Łosoś świeży

Łosoś świeży

Regularnie spożywajmy łososia!

Łosoś sprawdza się idealnie do zdrowych sałatek na bazie kasz lub surowych warzyw, jako dodatek do naleśników czy tortilli domowych, a także po prostu do kanapek. Warto sprawdzać jego pochodzenie – czy jest dziki (gdzie łowiony), czy hodowlany – tutaj zarówno pasza, jak i woda, w której żyje, mają znaczenie.

  • jest źródłem witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, głownie A i D. Witamina A poprawia stan skóry, włosów i paznokci, wpływa też korzystnie na narząd wzroku. Witamina D natomiast nie tylko pomaga w prawidłowym wchłanianiu wapnia do krwi i wzmocnieniu odporności, ale także może poprawić nasz nastrój i zredukować stres - wysoki poziom stresu zwiększa stężenie kortyzolu we krwi, co m.in. przyczynia się do odkładania tkanki tłuszczowej w organizmie. 
  • jako jeden z niewielu produktów spożywczych, łosoś dostarcza kwasów tłuszczowych DHA. Kwasy te warunkują prawidłową budowę i funkcjonowanie mózgu, są szczególne istotne dla mam w ciąży (ze względu na mózg płodu) oraz małych dzieci. W celu pokrycia dziennego zapotrzebowania na kwasy DHA należy tygodniowo spożywać około 200-300 g ryb.
  • jest źródłem pełnowartościowego białka, które warunkuje produkcję kolagenu w organizmie. Kolagen jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania stawów, dlatego po łososia powinny sięgać zwłaszcza osoby cierpiące na reumatyzm czy inne dolegliwości związane z układem kostno-stawowym. Łosoś jest także źródłem witaminy E, należącej do silnych przeciwutleniaczy, które zmniejszają stan zapalny.