Młode ziemniaki

Młode ziemniaki

Ziemniaki młode tylko w doborowym towarzystwie gotowanych warzyw.

Młode ziemniaki, które pojawiają się w sklepie od początku maja są oznaką zbliżającego się lata. Obiad składający się z młodych ziemniaków z koperkiem, jajkiem sadzonym i kalafiorem to klasyka – i to bardzo zdrowa. Warto przekonać się do ziemniaków, ponieważ są cennym elementem naszej diety.

  • ziemniaki są niskokaloryczne – maja około 80 kcal w 100 g (100 g ważą 2 młode ziemniaczki), dla porównania pół woreczka ryżu pełnoziarnistego (50 g) ma około 170 kcal. Ziemniaki dostarczają głównie węglowodanów złożonych, przede wszystkim w postaci skrobi oraz błonnika pokarmowego (około 1,5 g na 100 g produktu), są także źródłem białka roślinnego (około 2 g na 100 g produktu). Błonnik pokarmowy sprzyja zachowaniu prawidłowej perystaltyki jelit oraz wpływa pozytywnie na mikroflorę przewodu pokarmowego.
  • skrobia obecna w ziemniakach jest cukrem, który łatwo i szybko ulega strawieniu, dostarczając nam dużej dawki energii, którą odżywia się nasz mózg, mięśnie i nerki. Duża ilość produktów skrobiowych w diecie nie będzie korzystna dla osób z cukrzycą, innymi chorobami związanymi z gospodarką węglowodanową, jednak nie oznacza to, że ziemniaki należy całkowicie eliminować – ważna jest ich umiarkowana ilość oraz umiejętne łączenie z produktami będącymi źródłem białka i zdrowych tłuszczów, dzięki temu wzrost glukozy we krwi będzie przebiegał znacznie wolniej.
  • młode ziemniaki dostarczają znacznych ilości witaminy C (która działa profilaktycznie na układ krążenia, wzmacnia tętnice oraz układ odpornościowy), witaminę A (działa ochronnie na narząd wzroku), witaminę B3 - niacynę (obniża stężenie triglicerydów i cholesterolu we krwi, działa ochronnie na nasz mózg) czy witaminę B1 – tiaminę (wykazuje właściwości przeciwutleniające oraz wspomaga układ sercowo-naczyniowy).