Najzdrowsze potrawy z grilla

Najzdrowsze potrawy z grilla

Które z produktów najlepiej wrzucić na grilla?

Czy grillowanie może być zdrowe i dietetyczne? Poznaj kilka porad, dzięki którym dania z grilla z pewnością będą wartościowe i smaczne.

  • najlepiej przyrządzać potrawy z mięsa drobiowego, chudych części mięsa wieprzowego i wołowego (schab, szynka, polędwica) czy z ryb. Są to produkty o stosunkowo niewielkiej ilości kilokalorii, bogate w pełnowartościowe i sycące białko, kwasy tłuszczowe omega-3 (głównie ryby), które m.in. działają przeciwzapalnie. W połączeniu z dużą ilością warzyw, tworzą posiłek zbilansowany pod względem zawartości tłuszczu, białka i węglowodanów.
  • dzień przed planowanym grillem zamarynuj mięso, ryby i warzywa w odrobinie oliwy lub oleju rzepakowego, ze świeżymi lub suszonymi ziołami (tymianek, rozmaryn, oregano, bazylia), przyprawami (słodka i ostra papryka, czosnek, pieprz cytrynowy lub inny i odrobina soli – wystarczy szczypta – im więcej ziół tym mniej soli potrzebujesz dodać do potrawy – sól w zbyt wysokich dawkach przyczynia się bowiem do powstawania nadciśnienia tętniczego, a także powoduje obrzęki). Dzięki tak przygotowanej marynacie potrawy będą soczyste, a dodatek przypraw i ziół wpłynie pozytywnie na układ pokarmowy, polepszając trawienie oraz metabolizm
  • jeśli grillujesz ryby w całości, do środka włóż świeżą natkę pietruszki, czosnek i plastry cytryny, w ten sposób nie tylko wzbogacisz smak dania, ale również zadbasz o zdrowie – natka pietruszki zwiększa wchłanianie żelaza, czosnek wzmacnia odporność i pomaga w detoksykacji organizmu, cytryna nie tylko niweluje zapach ryby, ale także zawiera witaminę C, która wzmacnia układ krwionośny i chroni Twoją skórę przed szkodliwym działaniem promieni UV
  • najlepiej jak zrobisz własny ketchup na grilla oraz sos czosnkowy na bazie jogurtu naturalnego i ziół, będą niskokaloryczne, a do tego pełne antyoksydantów (likopen – z pomidorów, polifenole ze świeżych ziół i glutation z czosnku), które pozwolą Ci dłużej zachować młodość.
  • pamiętaj o świeżych sałatkach bez dressingu – dania z grilla są na tyle soczyste, że świeże pokrojone warzywa najbardziej do nich pasują. Warzywa tak jak produkty zawierające kwasy tłuszczowe omega-3 niwelują działanie wolnych rodników stale obecnych w naszym organizmie. Wolne rodniki tworzą się pod wpływem nieprawidłowej diety (bogatej w mięso, tłuszcze nasycone oraz kwasy tłuszczowe typu trans i cukry proste), aktywności fizycznej, stresu, stosowania używek, chorób – są w organizmie każdego człowieka, nawet całkowicie zdrowego, dlatego stale musimy dbać o to, aby zdrową dietą bogata w antyoksydanty, zmniejszać ich ilość i jednocześnie negatywne dla zdrowia działanie. Warto mieć świadomość, że antyoksydanty w największej ilości występują w najbardziej kolorowych owocach i warzywach zwłaszcza w ich surowym stanie.
  • PAMIĘTAJ! Ciesz się wolną chwilą, relaksuj się i jedz tyle, aby nie czuć się ciężko po posiłku. Nawet najzdrowsze dania, gdy jest ich za dużo mogą zaszkodzić, powodując problemy trawienne, gwałtowne wahania cukru we krwi, a co za tym idzie odkładanie się tkanki tłuszczowej, prowadząc do nadwagi. Dlatego najlepiej jeść taką porcję, po której będziemy czuli lekki niedosyt, ale nie głód.