Pieczarki

Pieczarki

Cesarz wie, że największe bogactwo składników kryje się w tym, co niepozorne

Pieczarki warto włączyć do codziennej diety ponieważ zawierają wiele cennych składników odżywczych. Powszechnie uważa się grzyby w tym pieczarki jako dodatek nie wnoszący nic oprócz walorów smakowych do potrawy, jest jednak inaczej - pieczarki są źródłem m.in. witaminy D, białka roślinnego, witamin z grupy B, potasu i fosforu. 

  • w 100 g pieczarek (w około 5 sztukach) jest ponad 3 g białka roślinnego. Pieczarki i inne grzyby są niezbędnym elementem diet wegańskich, w których podaż białka należy monitorować. Białko jest podstawowym budulcem naszego organizmu, dodatkowo przyspiesza przemianę materii, jest składnikiem wielu hormonów i enzymów niezbędnych w funkcjonowaniu organizmu.
  • witamina D wytwarzana jest w naszym organizmie głównie pod wpływem promieni słonecznych - w produktach spożywczych występuję w niewielkich ilościach, a zwłaszcza w produktach pochodzenia roślinnego. Pieczarki są cennym źródłem tej witaminy. Witamina D wpływa pozytywnie na odporność organizmu, poprawia samopoczucie, przeciwdziała depresji, wpływa także na budowę kośćca. 
  • witaminy z grupy B regulują pracę układu nerwowego, redukują stres, poprawiają pamięć, a także uczestniczą w procesie metabolizmu węglowodanów. Pieczarki są szczególnie bogate w witaminę B2, B3, B5 oraz B12. Ciekawostka jest fakt, że witamina B5 czyli kwas pantotenowy uczestniczy w procesie pigmentacji (zabarwienia) włosów, zapobiegając ich siwieniu.