Lista zakupów0

Zdrowe napoje

Zdrowe napoje

Jak twierdził pewien filozof: wszystko płynie, a więc dostęp do zdrowych płynów należy mieć zawsze.

Płyny powinny być spożywane w ilości minimum 1,5 l dziennie. Przyjmuje się, że powinniśmy pić około 30 ml płynów na kilogram masy ciała (nie licząc wody obecnej w produktach spożywczych.

Pij głównie wodę. Pamiętaj że płyny, które dostarczają kalorii, organizm potraktuje jak posiłek - dlatego lepiej pić kawę czarną i herbatę bez cukru.

Wyeliminuj z diety słodzone napoje i ogranicz soki. Są to produkty o wysokim indeksie glikemicznym – szybko podwyższają poziom cukru we krwi, co skutkuje jego równie szybkim obniżeniem i uczuciem głodu. Zwiększa się także ryzyko chorób związanych z gospodarką węglowodanową: cukrzycy czy insulinooporności.

Woda jest podstawowym składnikiem naszego organizmu, stanowi od 45 do 70% masy ciała. Z jej udziałem zachodzą wszystkie procesy w ustroju. Jest elementem diety, który należy stale uzupełniać.

Podstawowe funkcje wody to:

  • utrzymanie prawidłowej temperatury organizmu
  • transport substancji odżywczych do komórek
  • usuwanie zbędnych produktów przemiany materii
  • przyspieszenie metabolizmu
  • ochrona narządów wewnętrznych

 

Poza wodą pij również herbatę i kawę, które mają udowodnione walory zdrowotne. Herbata redukuje ryzyko chorób sercowo-naczyniowych, chroni organizm przed nowotworami oraz nadciśnieniem tętniczym. Kawa natomiast może zmniejszać ryzyko chorób serca i udaru, obniża ryzyko zachorowania na cukrzycę typu II oraz chorobę Parkinsona. Jednak wszystko z umiarem. Kawa zawiera kofeinę, a herbata teinę, które w zbyt dużej dawce mogą powodować szybki skok ciśnienia, kołatanie serca i niepokój. Dodatkowo wypłukują magnez z organizmu, dlatego ich spożycie ogranicz do 2-3 filiżanek kawy dziennie i około 3-5 herbat dziennie.

 

Jak zwiększyć ilość płynów w diecie i odpowiednio nawadniać organizm?

  • Codziennie po przebudzeniu pij 0,5-1 szklanki wody.
  • Płyny uzupełniaj stopniowo, wówczas więcej wody zostanie wykorzystane przez nasz organizm.
  • Możesz dodać do wody plasterek cytryny czy pomarańczy, ogórka lub świeże zioła – w ten sposób wzbogacisz jej smak.
  • Zawsze miej pod ręką butelkę z wodą lub na biurku kubek herbaty. Stale go uzupełniaj, a nie dopiero gdy poczujesz pragnienie (to już pierwszy stopień odwodnienia).
  • Jeśli zajdzie taka potrzeba, nastaw sobie przypomnienie w telefonie i co 30 minut sięgaj po płyny.