Lista zakupów0

Zdrowe tłuszcze

Zdrowe tłuszcze

Jakość nad ilością ma tę przewagę, co dobry wojak nad stadem próżniaków. Jedz tłuszcze, lecz mało i te zdrowe.

Tłuszcze powinny być tylko dodatkiem do naszej diety, więc nawet zdrowe oleje roślinne jedz z umiarem. Wybieraj te nierafinowane, takie jak: oliwa, olej rzepakowy, sojowy, kukurydziany, z orzeszków ziemnych i inne. Tłuszcze są ważnym i potrzebnym składnikiem diety. W postaci płynnej powinne być spożywane w niewielkich ilościach, ze względu na swoją kaloryczność (około 90 kcal w 10 g - 1 łyżce stołowej oleju). Pamiętaj jednak, że zdrowym źródłem tłuszczu są także produkty z innych grup: awokado, orzechy, nasiona czy ryby.

 

Zdrowe tłuszcze regulują działanie układu krążenia, obniżają poziom cholesterolu, zmniejszając ryzyko chorób sercowo-naczyniowych. Tłuszcz jest niezbędnym elementem mózgu, błon komórkowych i skóry. Bierze udział w procesach układu odpornościowego oraz nerwowego, a także reguluje wydzielanie hormonów.

Spożywaj tłuszcze przede wszystkim na zimno. Jeśli tłuszcze poddajesz obróbce cieplnej rób to szybko, w niewielkiej temperaturze, najlepiej nadaje się do tego olej rzepakowy.

 

Warto wiedzieć o tłuszczach:

  • Do niekorzystnych dla zdrowia tłuszczów zaliczamy przede wszystkim kwasy tłuszczowe typu trans (obecne w przetworzonym tłuszczu roślinnym: w ciastach, ciasteczkach, drożdżówkach, frytkach, chipsach, itp.) oraz w mniejszym stopniu kwasy tłuszczowe nasycone (obecne w dużych ilościach w tłustych produktach zwierzęcych).
  • Unikaj częściowo uwodornionych olejów, które zawierają niezdrowe tłuszcze trans.
  • Pamiętaj, że oleje o niskiej zawartości tłuszczu wcale nie muszą być zdrowe.
  • Nie stosuj utwardzanych margaryn w kostkach do pieczenia, to one zawierają najwięcej „transów”.
  • Nie wybieraj produktów 0%, odtłuszczonych - w ich składzie często znajduje się więcej dodanego cukru oraz środków konserwujących żywność. Takie produkty szybko podnoszą glukozę i insulinę we krwi, co może prowadzić do chorób oraz nadwagi. Produkty te są też pozbawione witaminy A, D, E i K (witamin rozpuszczalnych w tłuszczach).