Lista zakupów0
Strona główna/Porady dietetyka

Porady dietetyka

Zdrowe owoce

Tak jak należy cenić owoce swojej pracy, tak i owoce Natury, bo smaczne są i dobre dla zdrowia.

Na Zdrowym Talerzu Żywienia owoce stanowią około 15% jego objętości. Należy uwzględnić 2 porcje owoców w ciągu dnia. Jedna porcja to około 100 g produktu.


Zdrowe warzywa

Warzywa najlepiej spożywać codziennie, bo to potężny oręż w walce z chorobami.

Warzywa powinny być podstawą naszej diety. Spożywając posiłki pilnuj, aby ilość warzyw stanowiła około 35-50% objętości talerza. Przyjmuje się, że należy jeść przynajmniej 3 do 5 porcji dziennie warzyw.


Zdrowe zboża

Jeśli głodnemu chleb na myśli, to tylko ze zboża pełnoziarnistego, dzięki czemu ciało i umysł zyskają więcej mocy.

Produkty zbożowe powinny stanowić ¼ objętości posiłku czyli około 25% talerza. Wybieraj pełne ziarna, ponieważ znacznie łagodniej wpływają na podwyższenie poziomu cukru po posiłku, są bardziej sycące od oczyszczonych produktów z białej mąki.


Zdrowe białko

Nie od razu Rzym zbudowano i silny organizm też, więc o zdrowym białku pamiętać należy codziennie.

Białko powinno stanowić ¼ objętości posiłku. Wybieraj ryby, drób bez skóry, warzywa strączkowe, orzechy i nasiona. Mleko i produkty mleczne spożywaj w ilości nieprzekraczającej 2 porcji w ciągu dnia, gdzie 1 porcja to szklanka mleka lub 1/2 szklanki jogurtu naturalnego.


Zdrowe tłuszcze

Jakość nad ilością ma tę przewagę, co dobry wojak nad stadem próżniaków. Jedz tłuszcze, lecz mało i te zdrowe.

Tłuszcze powinny być tylko dodatkiem do naszej diety, więc nawet zdrowe oleje roślinne jedz z umiarem. Wybieraj te nierafinowane, takie jak: oliwa, olej rzepakowy, sojowy, kukurydziany, z orzeszków ziemnych i inne.


Zdrowe napoje

Jak twierdził pewien filozof: wszystko płynie, a więc dostęp do zdrowych płynów należy mieć zawsze.

Płyny powinny być spożywane w ilości minimum 1,5 l dziennie. Przyjmuje się, że powinniśmy pić około 30 ml płynów na kilogram masy ciała (nie licząc wody obecnej w produktach spożywczych.


Cytryny

Bomba witaminowa w cytrynie

Kwaśny sok z owoców cytryny ma wyjątkowo zbawienny wpływ na nasze zdrowie. Bardzo duża zawartość witamin, głownie C, E, z grupy B, a także beta karotenu powodują, że cytryny są wyjątkowo korzystnym owocem w każdej diecie. Ciepłe lub zimne napoje z sokiem z cytryny czy sorbety cytrynowe to wspaniała część zdrowej diety dla każdego.


Jabłka

Źródło błonnika , witaminy C oraz flawonoidów

Polska jest jednym z największych światowych producentów jabłek. Podobnie jest ze spożyciem. Polacy jedzą dużo jabłek. Angielskie powiedzenie mówi, że wystarczy jeść jedno jabłko dziennie, a wizyty u lekarza odejdą w niepamięć. Obecnie zaleca się większe spożycie, jednak jest w tym powiedzeniu trochę prawdy. Jabłka zawierają bardzo dużo błonnika, witaminę C oraz flawonoidy skutecznie walczące z komórkami rakowymi.


Jagody goji

Wzmacniająca i regenerująca moc jagód goji.

Pochodzące z Chin jagody goji znane i stosowane są w medycynie naturalnej od tysięcy lat. Jagody goji stosowano w przypadku chorób serca, reumatyzmie, a także schorzeniach wątroby czy płuc. Medycyna chińska mówi o wpływie jagód goji na wzmocnienie odporności, poprawie stanu kości i wzroku. Opóźniają one również procesy starzenia. Bogata zawartość witamin, związków mineralnych oraz przeciwutleniaczy stawia jagody goji wśród tzw. superfoods.


Daktyle świeże BIO

Najlepsze źródło energii

Owoce najstarszego, uprawianego od czasów prehistorycznych drzewa, daktylowca to wyjątkowa propozycja szczególnie dla osób uprawiających sporty. Daktyle bowiem zwierają dużo cukrów prostych, które są najlepszym źródłem energii podczas wysiłku fizycznego. Ponadto daktyle skutecznie uzupełniają braki potasu i glikogenu w organizmie. Zawierają również dużo błonnika i witamin.